Da Danmark lukkede ned, åbnede Danskerne i stedet op for et bedre og mere fantasifuldt sexliv
Det kan lyde en anelse tragiskkomisk, at der skal en krise til, før vi tør kaste os ud i nye seksuelle universer. Men det er måske sådan, det hænger sammen under denne pandemi?
Ihvertfald ser en af landets største erotiske webshops, Sexshop.dk, og sexblog samt medlemssiden, Missgrey.dk, nogle tydelige tendenser, når det kommer til Danskernes sexvaner under coronakrisen; både med køb af sexlegetøj og erotisk læsning.
Sexshop.dk og Missgrey.dk er gået sammen om at lave en mere dybdegående undersøgelse af de konkrete tendenser, som været fra den 1. marts og indtil den 31. april op mod genåbningsfase 2. Vi ved allerede, at sexlegetøj har hittet under coronakrisen, men her ser vi nærmere på, hvilke specifikke produktkategorier, som har været mest populære hos mænd, kvinder og par. Dertil bliver vi klogere på, hvilket indhold på sexbloggen Missgrey.dk, som Danskerne har haft tid til at fordybe sig i.
Sexshop.dk oplever størst fremgang i april måned
CEO for Sexshop.dk, Tommy Jensen, er overordnet set positiv over udviklingen af salget under coronakrisen. Efter en hård start efter Statsministerens første pressemøde, har han oplevet en generel fremgang i salget:
– Da den første pressemeddelelse gik live den 11. marts 2020, gik salget i stå og i de efterfølgende dage havde vi 25% mindre omsætning. Det gjorde mig naturligvis en anelse bekymret. Men bekymringen over dette, blev heldigvis meget kort, da salget steg kraftigt igen efter de første 10 dages lockdown. Som erhvervsdrivende i en særlig tid, kan jeg naturligvis kun glæde mig over salget.
Opgørelsen er klar: Sådan handler par, mænd og kvinder
*Sexshop.dk har lavet en opgørelse over, hvor meget mere sexlegetøj, der er solgt i april sammenlignet med marts, hvor den første lockdown trådte i kraft. Bliv klogere på tallene herunder.
Mændene handler sexdukker som aldrig før
Hos Sexshop.dk er der to klare vindere hos mændene, og det er prostata stimulatorer og sexdukker. Særligt salget af sexdukker er spændende. Sexshop.dk formåede at sælge 70% flere sexdukker i april, sammenlignet med marts måned. Salget er en samling af alle produkter i Kategorien Sexdukker på sexshop.dk. Prisen på sexdukker kan variere fra oppustelige lolita dukker til 199 kr. til realistiske sexdukker til 14.999 kr., hvilket også indikerer, at Danskerne ikke har været blege for at bruge flere penge på større og mere kvalitetsbårne produkter den seneste tid.
På tredje pladsen hos mændene finder vi fleshlights, som understøtter tendensen i et stigende salg af onaniprodukter til mænd.
Top 3 salg af sexlegetøj til mænd
- Prostata Stimulator: 90%
- Sexdukker: 70%
- Fleshlights: 46%
*Stigning i april sammenlignet med marts.
Kvinderne har mere tid til at gå i trænings-mode derhjemme
Når det kommer til salget af sexlegetøj til kvinder, så er tendensen tydelig: Vi har mere tid til fordybelse. Hos Sexshop.dk er der solgt næsten dobbelt så mange bækkenbundskugler i april måned sammenlignet med marts måned. Bækkenbundskugler er yderst populære til at stramme underlivet op på hos kvinder, som har født. Men bækkenbundstræning tager tid. Og den tid, har været fremtvungen under karantænen.
En anden sjov tendens hos kvinderne er salget af lydsvage vibratorer, som helt sikkert kan være et udtryk for, at man hverken har lyst til at vække naboen, eller for den sagsskyld børnene, som har været mere hjemme end normalt, når der skal hygges lidt ekstra i soveværelset.
Sexlegetøj til kvinder
- Bækkenbundskugler: 91%
- Lydsvage vibratorer: 84%
- Lingeri: 50%
*Stigning i april sammenlignet med marts.
Danskerne vil op i gyngen: Mange par har tid, lyst og mod på at gå i gang med BDSM
En af de sjovere og tydelige tendenser her i undersøgelsen omkring Danskernes sexvaner under coronakrisen, er salget af BDSM-udstyr og produkter, som går under kategorien fetish.
152% mere salg af Bondage-Reb, tape og håndjern
Der er ingen tvivl om, at Danskerne er gået på opdagelse i de seksuelle universer under coronakrisen, og endelig har fået tiden til at tage partneren i hånden ind i nogle af de mere dystre universer. Vi kender især BDSM-universet fra Bestsellerbøgerne Fifty Shades of Grey, som for alvor gav den almene forbruger et indblik ind i de mere mørke universer tilbage i 2011.
Også salget af sexgynger skiller sig ud. En sexgynge kan sagtens være en del af legen i BDSM, og med en sexgynge er det muligt at spænde partneren fast med manchetter om håndled og ankler. Der er altså ingen tvivl om, at Danskerne er gået all-in på at udvide den seksuelle horisont, og dermed komme væk fra det, som sexolog Jakob Olrik i almen tale kalder, onsdags-rulleren; altså den almindelige hverdagssex med kendte sexstillinger.
Sexlegetøj til par
- Reb, tape og håndjern til bondage: 152%
- Sexgynger: 142%
- Trådløst sexlegetøj: 111%
*Stigning i april sammenlignet med marts.
Dette frække læsestof har Danskerne kastet sig over under coronakrisen
Founder af Missgrey.dk, Mette Rahbek, har ligesom Tommy Jensen, set nogle tydelige tendenser under coronakrisen:
– Helt generelt, har vi i april måned haft næsten 15% mere trafik på Missgrey.dk end normalt. Det er en rigtig høj stigning, som er kommet over meget kort tid. Men derudover, kan jeg se, at vores længere og ultimative guides som f.eks. “BDSM for begyndere” og “Bondage – sådan kommer du i gang” har hittet mere end normalt. Disse guides er ofte på +5000 ord, og kræver tid at læse. Den tid, har Danskerne altså haft nu, til trods for corona-stress og tilvænning.
Foruden de tungere BDSM-guides, har udvalgte sexnoveller fået flere læsere end normalt. Udvalgte sexnoveller er blevet læst mellem 20-60% mere i april end i marts måned og kategorien erotiske sexnoveller, er blevet besøgt hele 500% mere end normalt i april.
Tak fordi, at du læste med. Ønske du som læser at få flere facts omkring Danskernes sexvaner under coronakrisen, er du velkommen til at kontakte:
- Tommy Jensen på: Tj@sexshop.dk.