Kære læser
Har du lagt mærke til, hvor meget sex og porno, der er omkring os? Hvornår er det blevet en samfundstendens, at vi helt fra teenageårene, bliver fortalt, at vi er ‘bad girls?’ Og hvordan startede det egentligt? Jeg vil i dette indlæg tage dig igennem mine tanker omkring dette emne.
Bølgen der startede denne samfundstendens
Danmark var det første land, der frigjorde billedpornografien i 1969 (Tøhø). Dette gjorde, at Danmark blev populær for sit frisind. Men ironisk nok, var frigørelsen faktisk et forsøg på at mindske interessen for porno… Frigørelsen havde dog den effekt, at Danmark blev pornoland nummer 1. Der blev produceret porno i massevis og åbnet sexbiografer. Der kom nysgerrige turister fra nær og fjern, rejste til Danmark for at opleve paradis.
Producenterne lærte hurtigt, at sex sælger. Sex begyndte at være alle vegne. Sexede og halvnøgne kvinder var midtpunktet for virkelig usexede produkter som fx vaskemiddel. Før pornoen blev frigjort, var der mange flere tabuer end der var i dag. Der var mange ting man ikke råbte højt om. Et forum som Missgrey, havde været voldsomt angstprovokernede dengang. Og nu har lille Danmark og resten af verden swingerklubber og endda et sexdukke bordel!
https://giphy.com/gifs/marc-jacobs-FzDPLtu1pocla
Er du en bad girl?
Forleden dag, så jeg et komikershow med Iliza Shlesinger på Netflix. Og foruden at være den sjoveste kvindelige komiker jeg har set siden Linda P, kom hun med en ret sjov pointe. I hele vores opvækst, bliver vi kvinder fortalt, at vi er bad girls. Har du tænkt over, hvor mange produkter der har seksuelle undertoner omkring os? Vi kan købe en mascara der hedder ”better than sex”. Parfumer der hedder ”bad” eller ”red sin”. Jeg har seriøst set læbeprodukter der hedder ”blow pony” og ”masochist”. Det er sjovt hvordan sex sniger sig ind på alle produkter. Jeg tror, at jeg taler for rimelig mange når jeg siger, at jeg ikke køber produkter ud fra frække navne og sexede reklamer.
For er vi egentlig ikke ved at være ret immune overfor reklamer? Vi bliver bombarderet med reklamer, hvor end vi går. Eller hvorend vi kigger: På vores telefoner, i TV og ved busstoppestedet. Stort set alle steder vi befinder os, er der noget der fortæller os: ”Se. Det her kan du også bruge dine hårdt-tjente penge på”. I takt med at der bliver produceret flere og flere produkter, skal der laves flere og flere reklamer. Så alle udbydere prøver at overgå hinanden og finde på noget nyt. Dette har haft den effekt, at vi er blevet blinde. Intet kan chokere os længere. Fra vi er helt unge bliver vi udsat for nøgenhed og frække reklamer.
https://giphy.com/gifs/sexy-hot-vs-KMJp09li75UKQ
Min mening om dette galskab
Personligt er jeg stor fan af gennemsigtigheden frigørelsen af billedpornografen har medført. For hvorfor skulle vi ikke kunne snakke om tingene? Tabuer er i mine øjne helt absurde. Os mennesker har en tendens til at være bange for det ukendte. Når emner som transseksualitet og homoseksualitet bliver normaliseret, kan resultatet være at flere mennesker forstår det. Og derved acceptere det. At intet emne er ‘forbudt’ længere, gør også, at mennesker der har det svært tør at bede om hjælp. Konsekvensen det har fået for reklamer, påvirker mig egentligt ikke så meget. Hvis folk vil se frække billeder, går de alligevel på nettet. Porno er kun et klik væk. At mine skønhedsprodukter har et navn med seksuelle undertoner, er mere sjovt end et problem i mine øjne. Men nu har jeg så heller ikke børn. Måske det ville ændre min mening, hvis jeg havde.
Mine spørgsmål til dig er…
Hvad mener du mening om denne samfundstendens? Mener du at sex sælger? Og hvordan har du det med sexede undetone på tilfældige produkter?
Du er altid velkommen til at poste en kommentar herunder, eller skrive direkte til min mail på mc@missgrey.dk. Husk desuden at følge Missgrey på sociale medier:
Min Instagram Misscuriousdk
Officielle Instagram Missgreydk
Officielle Facebook Missgrey
Over and out – Miss Curious
Dette indlæg indeholder Affiliatelinks