Kære læser,
Kender du det med at det sjove i soveværelset pludseligt skal planlægges? Eller måske går du og frygter det lidt, prøver at undgå at være intim. Måske pg.a. smerter, måske fordi du pludselig har strækmærker og løs hud – eller måske noget helt tredje.
Ligemeget om du har født eller ej, så tror jeg at rigtig mange kvinder er igennem tanker som disse på et eller andet tidspunkt. I dette indlæg vil jeg dog fokusere på kropssynet efter en fødsel.

For hvordan håndterer man den pludseligt meget forandrede krop? Læs med, og find ud af, hvordan jeg håndterede det. 

Når du går fra str. 36 til str. 42

Vi kender hende alle: kvinden som har været igennem en graviditet og er kommet ud på den anden side uden ekstra vægt, strækmærker, eller et flækket underliv. God, she’s lucky. Og hvorfor skete det ikke for mig? Var jeg virkelig så doven? Svaret er ofte ret simpelt: nej.

Nogle kvinder har graviditeter, hvor det knap kan ses på deres spinkle legeme, mens andre tager +30 kilo på. Og ligesom med alt andet i livet, er vi så forskellige. 

Lige inden jeg blev gravid, havde jeg en rigtig veltrænet krop. Jeg trænede regelmæssigt, havde de her små, søde bryster, og der var ikke et kilo for meget.
Så kom baby i maven, og før jeg vidste af det, stod jeg med en vægt som hed +20 kg, jeg havde fået et par rigtig flotte vandrette strækmærker på min lænd (hvem har brug for tramp stamp længere?) og mine “små, søde bryster” var nu et par stenhårde mælkebryster i str. alt for stor, som sprøjtede mælk i tide og utide.

Efter fødsel

Min graviditet var dog nem, og på trods af de ekstra kilo, havde jeg aldrig elsket min krop højere. Jeg følte mig så smuk, og jeg elskede at mærke mini-me i maven. Men min efterfødselskrop var jeg ikke super begejstret for: min flotte, runde mave var sunket ind til noget slattent hud, og mine bryster var kronisk hårde. Ingen måtte røre dem, udover min baby. Samtidigt kunne jeg sidde i en dyb samtale, og pludselig have modermælk overalt på trøjen, på trods af flere lags ammeindlæg.
Jeg skulle vænne mig til at have krop, som ikke kunne være i andet end leggings og store kjoler. For når baby sov, sov jeg. Træning var der ikke noget af, udover gåture med barnevognen.
Jep, livet som nybagt mor var ikke særligt elegant.

Når mr. Boyfriend ønsker intimitet, men du bare gerne vil sove

Jeg lærte at lade være (og havde faktisk ikke tid til) at tænke på min krop. Den kunne det, den skulle på daværende tidspunkt: affodre baby.

Så hvordan håndterer man den dér snigende mandehånd om aftenen, som kælent nusser en op ad låret, mens mandens øjne bare skriger “knald mig!”?

Svaret er: man lader som om at man sover.
Jeg gjorde i hvert fald. Jeg tror ærligt ikke at det var en særligt god løsning, for det efterlod os begge frustrerede.

I starten efter fødslen var sex ikke en mulighed overhovedet, for når man skal presse en baby ud, er det ikke altid at ens underliv kan “klare mosten” så at sige.
Kort fortalt kan man flække, og rigtigt mange kvinder bliver det, hvor fedt og charmerende det end er.

Efter fødsel

Jeg var kronisk træt, og når baby endelig gad at sove, ville jeg virkelig også bare gerne. Men selvfølgelig er intimitet med sin mand også utroligt vigtigt, og jeg prøvede da at finde mine seksuelle lyster frem. At det så næsten altid endte med at Mr. Boyfriend fik sprøjtet modermælk i hovedet (der sprøjtede mælk ud ved hver form for stimuli af kroppen), jeg fik ondt i underlivet og vi nåede at falde i søvn inden nogen form for klimaks, er en helt anden sag.

Vores sexliv kom aldrig helt op at køre, men kan jeg give nogle gode råd, er det ikke at give op. Find løsningerne, og nøjes måske med at nusse, kysse og putte i starten. At det altid skal ende med sex, kan hurtigt være en belastning.

Skab fred med din moderkrop

Rigtig mange kvinder har det stramt med sin “nye” krop, og nogen slutter måske aldrig helt fred med den.
Tænk på alt det helt vanvittigt utrolige, den har klaret: den har båret et barn i ni måneder, den formåede at føde et lille menneske, den kan producere en masse mælk hver dag, den kan håndtere en massiv mængde ekstra vægt på kort tid… Din krop er utrolig.

Da jeg lærte at sætte pris på alt det min krop havde klaret, fik jeg det nemmere med spejlbilledet.

For hvor er vores kroppe fantastiske! Stor, lille, spinkel, kraftig, strækmærker eller ej – din krop har klaret noget helt utroligt, og bør ikke hånes eller hades.

Efter fødsel

Hvis du gerne vil tabe dig, så start i det små, så det er overskueligt, selv mens du er mor. Du har bare ikke længere al tid i verden til træning, kostplaner osv.
Spis lidt sundere, lav nogle få squats inden din lur med baby, stræk ud hver dag, gå nogle ture med et familiemedlem og baby i barnevognen.

Og endelig: accepter at det tager tid. Det er mange år siden at jeg fødte mini-me, men alligevel er jeg aldrig kommet ned på min startvægt. Jeg vejer pt. 6 kg. mere end jeg gjorde dengang – og det er okay. Mine hofter er naturligt bredere, og mine bryster lidt tungere end før. Men jeg har fået en ny, smuk krop. Den er ikke ødelagt, tværtimod har den bare levet og givet liv.

Jeg har (obviously) stadig strækmærker og løs hud. Men jeg har sluttet fred med min krop, efter flere års kamp. Jeg håber du gør det samme, for om du har født eller ej, er din krop utrolig, og kan de mest fantastiske ting! Lad være at slukke lyset eller skamme dig. Mænd elsker en kvinde, som tror på sig selv, og er selvsikker i sin krop. 

Har du født, eller kæmpet med dit spejlbillede? Hvad gjorde du for at få det bedre med dig selv?
Smid en kommentar, eller send en mail til: mm@missgrey.dk.
Følg mig og de andre piger på instagram! Jeg hedder missmilfdk, og der kan du komme lidt med bag kulissen. 

XOXO Miss MILF

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here